شرط چهارم: آبادکنندگان مساجد اشخاصی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد می باشند که زکات، یعنی دستمزد مالی واجب[11] خویش را ادا میكنند، نه اینکه ساختن و تعمیر مسجد بهانهای برای شانه خالی کردن از پایین بار وجوهات و دستمزد دینی باشد. ازاینرو از منظر قرآن، کسانی دستمزد مالی خود را پرداخت نمی کنند، نمی توانند فقطً با ساختن مسجدی هرچند مجلّل در ردیف آبادگران مساجد به حساب آیند.
شرط سوم و چهارم بیانگر این میباشد که آبادگر مسجد، ایمانش به پروردگار و روز رستاخیز فقط در مرحله ادعا نباشد، بلكه با اجرا پاكش آن را تأیید كند مسجد غدیر فلاحی مشهد هم پیوندش با خدا محكم باشد و نماز را به درستی اعمال دهد و هم پیوندش با کردار آفریدگار، و زكات را بپردازد.
شرط پنجم: نترسیدن از غیر معبود که منفعت آن، شجاعت و اقتدار در مقابل هر جایگاه و قدرتی است تا بتوان از اجرای برنامههای غیر الهی در مسجد دوری کرد.
از اسلوب كلام آیه شریفه به کار گیری می شود اینكه انحصار مستفاد از كلمه: «إِنَّمَا» از قبیل قصر افراد می باشد[12]، تو گویی شخص توّهم كرده كه هم مؤمنین حقّ دارند مساجد خداوند را آباد كنند و هم مشركین. ازاینرو دراین آیه شریفه، حق مزبور را مخصوص در مؤمنین كرده میباشد و لازمه مسجد بابا غدیر مشهد این حصر این است كه خواسته به جمله: «يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ» انشاء حق و تایید صلاحیت باشد، كه آنرا به صورت خبر تفسیر كرده، نه اینكه خبر بوده باشد و این مضمون پر مبرهن می باشد؛ و در حالتیکه جواز تعمیر مساجد و داشتن حق آنرا مشروط كرده به داشتن ایمان، هم به معبود و هم آپدیت جزا، و بر این محور آنرا از كفار كه فاقد چنین ایمانی میباشند نفی كرده و خلاصه در شرایطیکه دراین شرط اكتفا به ایمان به پروردگار تنهایی نكرده و ایمان آپ تو دیت جزا را هم علاوه كرده میباشد برای مسجد بابا قدرت مشهد این بوده كه مشركین، آفریدگار را قبول داشتند و تفاوتشان با مؤمنین صرف نظر از شرك این بود كه آپ تو دیت جزا ایمان نداشتند
شرط چهارم: آبادکنندگان مساجد اشخاصی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد می باشند که زکات، یعنی دستمزد مالی واجب[11] خویش را ادا میكنند، نه اینکه ساختن و تعمیر مسجد بهانهای برای شانه خالی کردن از پایین بار وجوهات و دستمزد دینی باشد. ازاینرو از منظر قرآن، کسانی دستمزد مالی خود را پرداخت نمی کنند، نمی توانند فقطً با ساختن مسجدی هرچند مجلّل در ردیف آبادگران مساجد به حساب آیند.
شرط سوم و چهارم بیانگر این میباشد که آبادگر مسجد، ایمانش به پروردگار و روز رستاخیز فقط در مرحله ادعا نباشد، بلكه با اجرا پاكش آن را تأیید كند مسجد غدیر فلاحی مشهد هم پیوندش با خدا محكم باشد و نماز را به درستی اعمال دهد و هم پیوندش با کردار آفریدگار، و زكات را بپردازد.
شرط پنجم: نترسیدن از غیر معبود که منفعت آن، شجاعت و اقتدار در مقابل هر جایگاه و قدرتی است تا بتوان از اجرای برنامههای غیر الهی در مسجد دوری کرد.
از اسلوب كلام آیه شریفه به کار گیری می شود اینكه انحصار مستفاد از كلمه: «إِنَّمَا» از قبیل قصر افراد می باشد[12]، تو گویی شخص توّهم كرده كه هم مؤمنین حقّ دارند مساجد خداوند را آباد كنند و هم مشركین. ازاینرو دراین آیه شریفه، حق مزبور را مخصوص در مؤمنین كرده میباشد و لازمه مسجد بابا غدیر مشهد این حصر این است كه خواسته به جمله: «يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ» انشاء حق و تایید صلاحیت باشد، كه آنرا به صورت خبر تفسیر كرده، نه اینكه خبر بوده باشد و این مضمون پر مبرهن می باشد؛ و در حالتیکه جواز تعمیر مساجد و داشتن حق آنرا مشروط كرده به داشتن ایمان، هم به معبود و هم آپدیت جزا، و بر این محور آنرا از كفار كه فاقد چنین ایمانی میباشند نفی كرده و خلاصه در شرایطیکه دراین شرط اكتفا به ایمان به پروردگار تنهایی نكرده و ایمان آپ تو دیت جزا را هم علاوه كرده میباشد برای مسجد بابا قدرت مشهد این بوده كه مشركین، آفریدگار را قبول داشتند و تفاوتشان با مؤمنین صرف نظر از شرك این بود كه آپ تو دیت جزا ایمان نداشتند