بنا بر معیارهای ارزشی آدم، میان زن و مرد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد فرقی وجود ندارد. در آیات و روایات نیز حرف از برابری حقوق و دستمزد زن ومرد به در بین آمده است. در مقامات معنوی نیز تفاوتی در بین زن و مرد وجود ندارد؛ لذا زنان می توانند مانند مردان به مقامات خوب انسانی دست یابند. تقوا امری اکتسابی می باشد و جنسیت در آن دخیل نیست و از دید قرآن تنها زهدو تقوا ملاک برتری انسانها بر یکدیگر است. همانگونهکه مدارج زهد و تقوا به نژاد، خویشاوندان و مملکت جغرافیایی ربطی ندارد، به سن، ثروت و زیبایی نیز ربط ندارد. اسماء بنت عمیس، از مسجد غدیر باباعلی راهنمایی مشهد اول زنان مهاجر در اسلام، هنگامی ازحبشه مسجد غدیر فلاحی مشهد بازگشت، به دیدار همسران نبی(صلیاللهعلیهوآله) آمد. نخستین پرسش او این بود: «آیا آیهای در خصوص زنان نازل شده است؟» و آنها پاسخ دادند: «خیر». اسماء خدمت نبی(صلیاللهعلیهوآله) رسید و عرض کرد: «ای نبی خداوند! فرآورده زن گرفتار خسران و زیان میباشد؟»، رسول آفریدگار(صلی اللهعلیهوآله) فرمود: «چرا؟»، بیان کرد: «چون در قرآن فضیلتی همانند مردان برای زنان نیامده هست». دراینهنگام، آیهی 35 سورهی احزاب نازل شد و برخی قیمتهای معنوی زن و مرد را اظهارکرد که در یک ردیف قراردارند. در سورههای دیگر قرآن نیز از برابری در میان زن و مرد در ارزش وکمالات انسانی حرف بهدر بین آمده هست. به این ترتیب، زن درکمالات و شعور مدارک بهتر اخلاقی هیچ تفاوتی با مرد ندارد؛ بلکه اسلام به زن، مانند مرد، روح بی نقص انسانی و اراده و سپردن داده هست . لذا، هر دو را در یک صف واحد قرار داده هست و در یک مسیر هدایت کرده است. قرآن مهربان گاه با خطابهای «یاایهاالناس» و «یاایها الذین امنوا» (فارغ از درنظرداشتن جنسیت) هر دو را مخاطب قرار داده است و اپلیکیشنهای تربیتی اجتماعی را برای هر دو ما یحتاج دانسته است و گاه او را بهصراحت در مسجد بابا غدیر مشهد کنار مردان قرار داده هست: «وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ»، هرکس ایمان داشته باشد و شغل صالحی انجام دهد، مرد باشد یا زن، درون پردیس میگردد. درحالتی که درستگو آل محمد(صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند : «أَکْثَرُ الْخَیْرِ فِی النِّسَاءِ» ، بیشترین خیر در وجود بانوان می باشد. تردیدی نیست که بهروزی و تیره بختی جامعهی بشری بسته به وجود زن هست؛ زیرا عالیترین وظیفهی انسانی، که تربیت نسل آیندهی آدم میباشد، ابتدا به دوش زن نهاده گردیده است. ازاینرو، زن میتواند مبدأ روشن بختی و بدبختی باشد. همانطورکه امام راحل(رحمةاللهعلیه) زن را مربی جامعه معرفی کردهاند. حال، باتوجهبهاینکه نیمی از جمعیت فقیه را زنان تشکیل می دهند، این سؤال مطرح نشانی مسجد غدیر باباعلی پند مشهد می گردد که آیا از لحاظ اسلام فضایل و آثاری که برای رفتوآمد به مسجد و حضور درآن ذکر شده میباشد صرفا به مردان اختصاص دارد یا زنان نیز میتوانند از آثار و برکات خانهی پروردگار سودمند شوند؟ بهدیگرسخن، آیا در طی پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله) و صدر اسلام زنان در مساجد حضور مییافتند یا نه؟ اگر در مسجد حضور داشتهاند، شیوهی اخلاق رسول(صلیاللهعلیهوآله) با این حرکت اجتماعی زنان چه طور بوده است؟ در پاسخ اجمالی به این سؤال می بایست گفت: اسلام زنان را از شرکت در اجتماع نهی نمیکند؛ بلکه در برخی مفاد شرکت آنهارا واجب می داند، مانند شرکت در مراسم حج واجب که برای آن زن و مرد هر دو مورد خطاب خداوندند و هیچ تفاوتی میانشان نیست. دراینراستا، حتی این مسافرت معنوی به اجازهی شوهر هم منوط رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشادوراهنمایی مشهد نیست. از دیگر مواردی که اسلام بر هر مسلمانی واجب دانسته میباشد و تفاوتی قائل نشده است، تحصیل مسجد بابا قدرت مشهد می باشد. بدین ترتیب، میتوان استفاده نمود به تحصیل زنان به همان اندازهی مردان تأکید شده است. رسول اعظم(صلیاللهعلیهوآله) در روایتی فرمودند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» ، طلب علم بر هر مسلمانی، اعم از زن و مرد، واجب میباشد. از دیگر مواردی که اسلام بر هر مسلمانی واجب دانسته هست جهاد دفاعی میباشد. در شرایطی که افراد به قدر کفایت به جبهه نروند، پشتیبانی از هیچکس ساقط نمیشود و بر زنان، پیرمردان، بیماران و خردسالان نیز واجب می شود. همچنین، نبی گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با قید قرعه زنانشان را با خود به سفرهای جهادی میبردند. برخی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی موعظه مشهد از اصحاب نیز چنین میکردند. همچنین، زنان از تشییع جنازه جلوگیری کردن نشدهاند. در خبرها آمده می باشد هنگامی زینب، دختر تعالی فرستاده اکرم(صلیاللهعلیهوآله)،
بنا بر معیارهای ارزشی آدم، میان زن و مرد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد فرقی وجود ندارد. در آیات و روایات نیز حرف از برابری حقوق و دستمزد زن ومرد به در بین آمده است. در مقامات معنوی نیز تفاوتی در بین زن و مرد وجود ندارد؛ لذا زنان می توانند مانند مردان به مقامات خوب انسانی دست یابند. تقوا امری اکتسابی می باشد و جنسیت در آن دخیل نیست و از دید قرآن تنها زهدو تقوا ملاک برتری انسانها بر یکدیگر است. همانگونهکه مدارج زهد و تقوا به نژاد، خویشاوندان و مملکت جغرافیایی ربطی ندارد، به سن، ثروت و زیبایی نیز ربط ندارد. اسماء بنت عمیس، از مسجد غدیر باباعلی راهنمایی مشهد اول زنان مهاجر در اسلام، هنگامی ازحبشه مسجد غدیر فلاحی مشهد بازگشت، به دیدار همسران نبی(صلیاللهعلیهوآله) آمد. نخستین پرسش او این بود: «آیا آیهای در خصوص زنان نازل شده است؟» و آنها پاسخ دادند: «خیر». اسماء خدمت نبی(صلیاللهعلیهوآله) رسید و عرض کرد: «ای نبی خداوند! فرآورده زن گرفتار خسران و زیان میباشد؟»، رسول آفریدگار(صلی اللهعلیهوآله) فرمود: «چرا؟»، بیان کرد: «چون در قرآن فضیلتی همانند مردان برای زنان نیامده هست». دراینهنگام، آیهی 35 سورهی احزاب نازل شد و برخی قیمتهای معنوی زن و مرد را اظهارکرد که در یک ردیف قراردارند. در سورههای دیگر قرآن نیز از برابری در میان زن و مرد در ارزش وکمالات انسانی حرف بهدر بین آمده هست. به این ترتیب، زن درکمالات و شعور مدارک بهتر اخلاقی هیچ تفاوتی با مرد ندارد؛ بلکه اسلام به زن، مانند مرد، روح بی نقص انسانی و اراده و سپردن داده هست . لذا، هر دو را در یک صف واحد قرار داده هست و در یک مسیر هدایت کرده است. قرآن مهربان گاه با خطابهای «یاایهاالناس» و «یاایها الذین امنوا» (فارغ از درنظرداشتن جنسیت) هر دو را مخاطب قرار داده است و اپلیکیشنهای تربیتی اجتماعی را برای هر دو ما یحتاج دانسته است و گاه او را بهصراحت در مسجد بابا غدیر مشهد کنار مردان قرار داده هست: «وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ»، هرکس ایمان داشته باشد و شغل صالحی انجام دهد، مرد باشد یا زن، درون پردیس میگردد. درحالتی که درستگو آل محمد(صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند : «أَکْثَرُ الْخَیْرِ فِی النِّسَاءِ» ، بیشترین خیر در وجود بانوان می باشد. تردیدی نیست که بهروزی و تیره بختی جامعهی بشری بسته به وجود زن هست؛ زیرا عالیترین وظیفهی انسانی، که تربیت نسل آیندهی آدم میباشد، ابتدا به دوش زن نهاده گردیده است. ازاینرو، زن میتواند مبدأ روشن بختی و بدبختی باشد. همانطورکه امام راحل(رحمةاللهعلیه) زن را مربی جامعه معرفی کردهاند. حال، باتوجهبهاینکه نیمی از جمعیت فقیه را زنان تشکیل می دهند، این سؤال مطرح نشانی مسجد غدیر باباعلی پند مشهد می گردد که آیا از لحاظ اسلام فضایل و آثاری که برای رفتوآمد به مسجد و حضور درآن ذکر شده میباشد صرفا به مردان اختصاص دارد یا زنان نیز میتوانند از آثار و برکات خانهی پروردگار سودمند شوند؟ بهدیگرسخن، آیا در طی پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله) و صدر اسلام زنان در مساجد حضور مییافتند یا نه؟ اگر در مسجد حضور داشتهاند، شیوهی اخلاق رسول(صلیاللهعلیهوآله) با این حرکت اجتماعی زنان چه طور بوده است؟ در پاسخ اجمالی به این سؤال می بایست گفت: اسلام زنان را از شرکت در اجتماع نهی نمیکند؛ بلکه در برخی مفاد شرکت آنهارا واجب می داند، مانند شرکت در مراسم حج واجب که برای آن زن و مرد هر دو مورد خطاب خداوندند و هیچ تفاوتی میانشان نیست. دراینراستا، حتی این مسافرت معنوی به اجازهی شوهر هم منوط رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشادوراهنمایی مشهد نیست. از دیگر مواردی که اسلام بر هر مسلمانی واجب دانسته میباشد و تفاوتی قائل نشده است، تحصیل مسجد بابا قدرت مشهد می باشد. بدین ترتیب، میتوان استفاده نمود به تحصیل زنان به همان اندازهی مردان تأکید شده است. رسول اعظم(صلیاللهعلیهوآله) در روایتی فرمودند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» ، طلب علم بر هر مسلمانی، اعم از زن و مرد، واجب میباشد. از دیگر مواردی که اسلام بر هر مسلمانی واجب دانسته هست جهاد دفاعی میباشد. در شرایطی که افراد به قدر کفایت به جبهه نروند، پشتیبانی از هیچکس ساقط نمیشود و بر زنان، پیرمردان، بیماران و خردسالان نیز واجب می شود. همچنین، نبی گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با قید قرعه زنانشان را با خود به سفرهای جهادی میبردند. برخی شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی موعظه مشهد از اصحاب نیز چنین میکردند. همچنین، زنان از تشییع جنازه جلوگیری کردن نشدهاند. در خبرها آمده می باشد هنگامی زینب، دختر تعالی فرستاده اکرم(صلیاللهعلیهوآله)،