وی نیز مثل روحانی بهایی و چند دیگر از علما از مسجد غدیر بلوار معلم مشهد جبل ادله لبنان به دعوت فرمانروا عباس یکم به کشورایران آمد و پیش از سکونت در اصفهان، در مشهد و قزوین معاش کرده بود. از آنجایی که حکومت صفوی بسیار مذهبی بود به شدت علمای شیعی را تکریم می کردند. نتیجتا مسجد روضه خوان لطف الله تحت عنوان محلی برای درس دادن روحانی ساخته شد. از طرفی روحانی لطف الله بابا زن پادشاه عباس هم بود.
اثر نوروروشنایی در مسجد روحانی لطف الله
دربین مساجد اهل ایران، ساختمانی که ذیل تأثیر مسجد غدیر فلاحی مشهد تامل های معنوی اسلام سازه گردیده، مسجد روضه خوان لطف الله در اصفهان میباشد. بازی با روشنایی در کالبد معماری این مسجد، خیر فقط برای تولید نوروروشنایی، بلکه برای خوی و تجلی واقعیت هستی و برانگیختن احساسات و تولید احساس معنویت در دل انسانها و نمازگزاران میباشد.
تشعشات زیبای نوروفروغ از روش نورگیرها، به ویژه دریچه درنظرگرفته شده در ساقه گنبد، گوشه و کنار را روشن و بی وزن جلوه میدهد و تذکری از خاطر معبود در دور و اطراف به طور معنوی و روضه خوان تجلی مییابد. سایه های لطیف و ملایم نتیجه ها از نورگیرها، در مخلوط با خطوط و نقوش و زوایا، خطوط آهسته و دل پذیری را پدید آورده تا یک زیبایی فرازمینی را نمایان سازد که متناسب با هم اکنون و هوای معنوی این دور و بر باشد.
استعمال از نوروفروغ در معماری مساجد، به نوعی، کیمیاگری کردن میباشد و معمار در آن، سنگ را همانند فروغ جلوگر می سازد و از دل سنگ که بدوننور و سرد میباشد، تلألؤ و درخشش پدید مسجد بابا غدیر مشهد میاورد
عبور فروغ از رخنه های مشبک پنجره های مسجد روضه خوان لطف الله که به طور تقریب کانال آنها مقابل همدیگر قرار ندارند منجر آن میگردد که فروغ پیش از ورود به مسجد ۲ توشه شکسته خواهد شد. در سود دیگر فروغ و روشنایی آن نیـزی و برندگی نور و روشنایی ساده را ندارد و به اصطلاح ملایم گردیدهاست براین اساس با نگاه و تعمق بیش خیس می شود به راحتی پی موفقیت که وجود فروغ درین مسجد تنها تابیدن فروغ و روشنایی به طور فن های زرین به دیوار مقابل پنجره ها وجود ندارد تا آنجا که به انگیزه واکنش فروغ و روشنایی به پنجره های مشبک و ایجـاد انفجار در نوروروشنایی، هـزاران ستاره طلایی براق را در کاغذ داخلی گنبد میبینیم.
تعداد پنجره های مسجد روضه خوان لطف الله بیست عدد میباشد که گنبد مسجد روحانی لطف الله از روش این منابع نوری پرنور و نورانی می شود. شانزده عدد پنجره ها در ساقه گنبد و در فواصل منظم قرار گرفته میباشد. چهار پنجره دیگر نیز در چهار طرفین دیوارها قراردارد. همانگونه که میدانیم نقوش گنبد (نقوش مشابه لبریز طاووس و شمسه میانه آن) اشاره مسجد بابا قدرت مشهد به نوروفروغ در مسجد روضه خوان لطف الله دارااست. بازی نوروفروغ در گنبد مسجد روضه خوان لطف الله بسیار جالب میباشد.
وی نیز مثل روحانی بهایی و چند دیگر از علما از مسجد غدیر بلوار معلم مشهد جبل ادله لبنان به دعوت فرمانروا عباس یکم به کشورایران آمد و پیش از سکونت در اصفهان، در مشهد و قزوین معاش کرده بود. از آنجایی که حکومت صفوی بسیار مذهبی بود به شدت علمای شیعی را تکریم می کردند. نتیجتا مسجد روضه خوان لطف الله تحت عنوان محلی برای درس دادن روحانی ساخته شد. از طرفی روحانی لطف الله بابا زن پادشاه عباس هم بود.
اثر نوروروشنایی در مسجد روحانی لطف الله
دربین مساجد اهل ایران، ساختمانی که ذیل تأثیر مسجد غدیر فلاحی مشهد تامل های معنوی اسلام سازه گردیده، مسجد روضه خوان لطف الله در اصفهان میباشد. بازی با روشنایی در کالبد معماری این مسجد، خیر فقط برای تولید نوروروشنایی، بلکه برای خوی و تجلی واقعیت هستی و برانگیختن احساسات و تولید احساس معنویت در دل انسانها و نمازگزاران میباشد.
تشعشات زیبای نوروفروغ از روش نورگیرها، به ویژه دریچه درنظرگرفته شده در ساقه گنبد، گوشه و کنار را روشن و بی وزن جلوه میدهد و تذکری از خاطر معبود در دور و اطراف به طور معنوی و روضه خوان تجلی مییابد. سایه های لطیف و ملایم نتیجه ها از نورگیرها، در مخلوط با خطوط و نقوش و زوایا، خطوط آهسته و دل پذیری را پدید آورده تا یک زیبایی فرازمینی را نمایان سازد که متناسب با هم اکنون و هوای معنوی این دور و بر باشد.
استعمال از نوروفروغ در معماری مساجد، به نوعی، کیمیاگری کردن میباشد و معمار در آن، سنگ را همانند فروغ جلوگر می سازد و از دل سنگ که بدوننور و سرد میباشد، تلألؤ و درخشش پدید مسجد بابا غدیر مشهد میاورد
عبور فروغ از رخنه های مشبک پنجره های مسجد روضه خوان لطف الله که به طور تقریب کانال آنها مقابل همدیگر قرار ندارند منجر آن میگردد که فروغ پیش از ورود به مسجد ۲ توشه شکسته خواهد شد. در سود دیگر فروغ و روشنایی آن نیـزی و برندگی نور و روشنایی ساده را ندارد و به اصطلاح ملایم گردیدهاست براین اساس با نگاه و تعمق بیش خیس می شود به راحتی پی موفقیت که وجود فروغ درین مسجد تنها تابیدن فروغ و روشنایی به طور فن های زرین به دیوار مقابل پنجره ها وجود ندارد تا آنجا که به انگیزه واکنش فروغ و روشنایی به پنجره های مشبک و ایجـاد انفجار در نوروروشنایی، هـزاران ستاره طلایی براق را در کاغذ داخلی گنبد میبینیم.
تعداد پنجره های مسجد روضه خوان لطف الله بیست عدد میباشد که گنبد مسجد روحانی لطف الله از روش این منابع نوری پرنور و نورانی می شود. شانزده عدد پنجره ها در ساقه گنبد و در فواصل منظم قرار گرفته میباشد. چهار پنجره دیگر نیز در چهار طرفین دیوارها قراردارد. همانگونه که میدانیم نقوش گنبد (نقوش مشابه لبریز طاووس و شمسه میانه آن) اشاره مسجد بابا قدرت مشهد به نوروفروغ در مسجد روضه خوان لطف الله دارااست. بازی نوروفروغ در گنبد مسجد روضه خوان لطف الله بسیار جالب میباشد.