loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 11
يکشنبه 8 مرداد 1402 زمان : 11:57

شناخت با مسجد

اين مبنا نامرئي كعبه میباشد. كعبه به حیث معنوي در قلب اسلام جای دارد. محراب تمامی مساجد در جهت آن میباشد و مسلمانها رو به سوي آن نماز مي ‌ گذارند. از اين رو دنياي اسلام را مي ‌ قدرت چرخ عظيمي فرض كرد كه مكه كانون آن و پره ‌ هاي اين چرخ، کلیه مساجد سرتاسر دنیا می‌باشند و شايد به خیال و خاطر اهميت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد میباشد كه در قلمرو اسلام، همگی هنرها در سرویس مسجد بوده ‌ اند.

براي شناختن رتبه مسجد در شهرهاي واقع در عصر اسلامي بد نيست كه به عنصرها اصلي يك شهر اسلامي اشاره كنيم: بازار، كاروانسرا،گرمابه و مسجد غدیر فلاحی مشهد

در شهرهاي زمان اسلامي بازار تحت عنوان ردیف فقرات شهر به اکانت مي ‌ آمد كه معمولا در كنار و يا در درون آن كاروانسرايي هم وجود داشت.

با گشت زدن در بازار هر يك از شهرهاي واقع در عصر اسلامي به گرمابه بر مي ‌ خوريم، جايي كه براي پاکی و پاكيزگي مسلمان ها ضروري بود. در باطن همين بازار و يا در نزديكي آن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد قراردارد كه سيل مسلمان ها و نمازگزاران را از محيط لبریز قيل و قال بازار، به محل امن و آهسته خویش فرا مي ‌ خواند.
با اين توصيف، مسجد بابا غدیر مشهد مركز ثقل بناي شهرها در عصر اسلامي بود و معماري آن متناسب با شرايط اقليمي، مصالح در دسترس و پایین تاثير سنن و خصوصات محلي ساكنان هر ناحیه شكل مي ‌ گرفت.

مسجد تحت عنوان بنیان مذهبي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي داراي وظايف گوناگوني بود و در واقع هنوز هم می‌باشد. مسجد جايي بود كه در آن به روي همگی و در کلیه وقت گشوده بود و يكسان به همگی مسلمان‌ها وابستگی داشت. رهگذران سوای سرپناه و يا اميران با جاه و رده و يا كاروانيان مي ‌ توانستند به مسجد بروند و حتي در آن استراحت كنند.

زمینه دیدنی اين میباشد كه معماري در ابتداي زمان اسلامي در حالي آغاز به كار كرد كه فاقد هرگونه دانش و استحضار و سوابق باستاني در هنر معماري بوده و به عبارت خوب كار را با دست خالي استارت كرد.
الگوی ایجاد کرد مسجد

در واقع به لحاظ مي ‌ برسد كه آتشكده ‌ هاي زرتشتيان ايران و چهارطاقي آن‌ها تحت عنوان الگويي براي تشکیل داد مساجد بود و از طرفي خيلي از مساجد بر روي همين آتشكده ‌ ها و كليساهاي مسيحيان سازه شدند و از همين طريق بود كه معماري اسلامي در خط مش تكامل قدم برداشت و طولي نكشيد كه در آنچه از ديگران تقليد كرده بود تجديد لحاظ كرد و آنهايي را كه با طبيعت و مقتضياتش هماهنگي نداشت و بيگانه مي ‌ نمود و يا با سليقه ‌ اش سازگاری نداشت، حذف كرد و خویش تحت عنوان يك معماري با هويتي جداگانه در زندگي عموم مطرح شد.

شناخت با مسجد

اين مبنا نامرئي كعبه میباشد. كعبه به حیث معنوي در قلب اسلام جای دارد. محراب تمامی مساجد در جهت آن میباشد و مسلمانها رو به سوي آن نماز مي ‌ گذارند. از اين رو دنياي اسلام را مي ‌ قدرت چرخ عظيمي فرض كرد كه مكه كانون آن و پره ‌ هاي اين چرخ، کلیه مساجد سرتاسر دنیا می‌باشند و شايد به خیال و خاطر اهميت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد میباشد كه در قلمرو اسلام، همگی هنرها در سرویس مسجد بوده ‌ اند.

براي شناختن رتبه مسجد در شهرهاي واقع در عصر اسلامي بد نيست كه به عنصرها اصلي يك شهر اسلامي اشاره كنيم: بازار، كاروانسرا،گرمابه و مسجد غدیر فلاحی مشهد

در شهرهاي زمان اسلامي بازار تحت عنوان ردیف فقرات شهر به اکانت مي ‌ آمد كه معمولا در كنار و يا در درون آن كاروانسرايي هم وجود داشت.

با گشت زدن در بازار هر يك از شهرهاي واقع در عصر اسلامي به گرمابه بر مي ‌ خوريم، جايي كه براي پاکی و پاكيزگي مسلمان ها ضروري بود. در باطن همين بازار و يا در نزديكي آن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد قراردارد كه سيل مسلمان ها و نمازگزاران را از محيط لبریز قيل و قال بازار، به محل امن و آهسته خویش فرا مي ‌ خواند.
با اين توصيف، مسجد بابا غدیر مشهد مركز ثقل بناي شهرها در عصر اسلامي بود و معماري آن متناسب با شرايط اقليمي، مصالح در دسترس و پایین تاثير سنن و خصوصات محلي ساكنان هر ناحیه شكل مي ‌ گرفت.

مسجد تحت عنوان بنیان مذهبي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي داراي وظايف گوناگوني بود و در واقع هنوز هم می‌باشد. مسجد جايي بود كه در آن به روي همگی و در کلیه وقت گشوده بود و يكسان به همگی مسلمان‌ها وابستگی داشت. رهگذران سوای سرپناه و يا اميران با جاه و رده و يا كاروانيان مي ‌ توانستند به مسجد بروند و حتي در آن استراحت كنند.

زمینه دیدنی اين میباشد كه معماري در ابتداي زمان اسلامي در حالي آغاز به كار كرد كه فاقد هرگونه دانش و استحضار و سوابق باستاني در هنر معماري بوده و به عبارت خوب كار را با دست خالي استارت كرد.
الگوی ایجاد کرد مسجد

در واقع به لحاظ مي ‌ برسد كه آتشكده ‌ هاي زرتشتيان ايران و چهارطاقي آن‌ها تحت عنوان الگويي براي تشکیل داد مساجد بود و از طرفي خيلي از مساجد بر روي همين آتشكده ‌ ها و كليساهاي مسيحيان سازه شدند و از همين طريق بود كه معماري اسلامي در خط مش تكامل قدم برداشت و طولي نكشيد كه در آنچه از ديگران تقليد كرده بود تجديد لحاظ كرد و آنهايي را كه با طبيعت و مقتضياتش هماهنگي نداشت و بيگانه مي ‌ نمود و يا با سليقه ‌ اش سازگاری نداشت، حذف كرد و خویش تحت عنوان يك معماري با هويتي جداگانه در زندگي عموم مطرح شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 28
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 170
  • بازدید سال : 766
  • بازدید کلی : 1941
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه