ساخت این سازه تداعی کننده بناهای آیینی مانند محل پرستش مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد چغازنبیل در خوزستان و بخش اتاق با سقف شیروانی یادآور بنا های مهاجران آریایی در شمال جمهوری اسلامی ایران میباشد.
وجود سنگ هایی که بیشتر از 25 قرن در قبال باد و باران دوام آورده اند و تاکنون تندرست و پا بر جا مانند نگینی در دشت پاسارگاد حیث گردشگران را به خویش جلب می نماید.
روی سنگ بخش بالای در و ذیل سقف شیروانی که به اصطلاح پیشانی سازه گفته می گردد با یک گل به صورت خورشید که از نمادهای کوروش میباشد، تزئین شدهاست.
سقف بنای آرامگاه کوروش شیروانی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد و دو تکه سنگ تعالی و یک دست دو طرف سقف را صورت دادهاند.
نمای بیرونی سقف به صورت شیروانی ولی از درون به صورت مسطح پیاده سازی گردیده است.
نکته جذاب دقت درین سازه و بقیه بناهای عصر هخامنشی، اتصال سنگهای والا و هنگفت به یکدیگر سوای به کارگیری از هیچگونه ملاتی میباشد. دراین روزگار از نوعی بست فلزی کالا آهن یا این که سرب به کار گیری می کردند. متاسفانه اکثری از این بستها از مکان خویش کنده گردیده و به سرقت رفتهاند و همین مسئله جراحتهای متعددی به سازه وارد کرده بهطوری که مجموعه اولیه تجدید بنا ناچار شدند از سیمان و دسته دون از سنگهای معدن سیوند برای لبریز کردن سوراخ به کار گیری نمایند.
در پیشانی اتاق آرامگاه کوروش یعنی در مثلث بالای درگاه، یک گل بسیار مرتب نقش کرده بودند که امروز صرفا نیمی از آن، آن هم به طور بسیار ضعیف ماندهمیباشد.
گل گزینه مشاجره ۱۲ مالامال اساسی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میداشت که سوا محوطه آن ۲۴ مالامال دیگر و خارج از اینها ۲۴ مالامال نوکدار دیگر آورده بودند.
این نقش به تصویرخورشید می ماند و با دقت به اینکه ایرانیان اسم کوروش را با خورشید انطباق داده بودند، این گل شمسی نشانه و مظهر فرد کوروش و نمودار جایگاه شیخ وی نزد ایرانیان بودهمیباشد.
سقف بقعه کوروش از باطن صاف و بی آلایشمیباشد البته از خارج شیروانی صورت میباشد و شیب دو طرفه آن به صورت عدد هشت میباشد.
این سقف از دو سنگ گران پیکر تشکیلشدهمیباشد که بر روی آن یک سنگ هرمی به قاعده ۶٫۲۵ متر در ۳ متر و به کلفتی نیم متر قرار گرفتهمیباشد و بر روی آن، سنگ بالای سقف مکان میداشت، که در حال حاضر جانور وجود ندارد.
گمان میرود که طبق سنتهخامنشی، برای شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مدل شدن و خوب جا به جا کردن سنگهای گران، درون سقف را گود می کردند که وجود خلأ دربین سقف داخل و سقف شیب بامی خارج را محل دفن مرده می دانستند.
ساخت این سازه تداعی کننده بناهای آیینی مانند محل پرستش مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد چغازنبیل در خوزستان و بخش اتاق با سقف شیروانی یادآور بنا های مهاجران آریایی در شمال جمهوری اسلامی ایران میباشد.
وجود سنگ هایی که بیشتر از 25 قرن در قبال باد و باران دوام آورده اند و تاکنون تندرست و پا بر جا مانند نگینی در دشت پاسارگاد حیث گردشگران را به خویش جلب می نماید.
روی سنگ بخش بالای در و ذیل سقف شیروانی که به اصطلاح پیشانی سازه گفته می گردد با یک گل به صورت خورشید که از نمادهای کوروش میباشد، تزئین شدهاست.
سقف بنای آرامگاه کوروش شیروانی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میباشد و دو تکه سنگ تعالی و یک دست دو طرف سقف را صورت دادهاند.
نمای بیرونی سقف به صورت شیروانی ولی از درون به صورت مسطح پیاده سازی گردیده است.
نکته جذاب دقت درین سازه و بقیه بناهای عصر هخامنشی، اتصال سنگهای والا و هنگفت به یکدیگر سوای به کارگیری از هیچگونه ملاتی میباشد. دراین روزگار از نوعی بست فلزی کالا آهن یا این که سرب به کار گیری می کردند. متاسفانه اکثری از این بستها از مکان خویش کنده گردیده و به سرقت رفتهاند و همین مسئله جراحتهای متعددی به سازه وارد کرده بهطوری که مجموعه اولیه تجدید بنا ناچار شدند از سیمان و دسته دون از سنگهای معدن سیوند برای لبریز کردن سوراخ به کار گیری نمایند.
در پیشانی اتاق آرامگاه کوروش یعنی در مثلث بالای درگاه، یک گل بسیار مرتب نقش کرده بودند که امروز صرفا نیمی از آن، آن هم به طور بسیار ضعیف ماندهمیباشد.
گل گزینه مشاجره ۱۲ مالامال اساسی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد میداشت که سوا محوطه آن ۲۴ مالامال دیگر و خارج از اینها ۲۴ مالامال نوکدار دیگر آورده بودند.
این نقش به تصویرخورشید می ماند و با دقت به اینکه ایرانیان اسم کوروش را با خورشید انطباق داده بودند، این گل شمسی نشانه و مظهر فرد کوروش و نمودار جایگاه شیخ وی نزد ایرانیان بودهمیباشد.
سقف بقعه کوروش از باطن صاف و بی آلایشمیباشد البته از خارج شیروانی صورت میباشد و شیب دو طرفه آن به صورت عدد هشت میباشد.
این سقف از دو سنگ گران پیکر تشکیلشدهمیباشد که بر روی آن یک سنگ هرمی به قاعده ۶٫۲۵ متر در ۳ متر و به کلفتی نیم متر قرار گرفتهمیباشد و بر روی آن، سنگ بالای سقف مکان میداشت، که در حال حاضر جانور وجود ندارد.
گمان میرود که طبق سنتهخامنشی، برای شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مدل شدن و خوب جا به جا کردن سنگهای گران، درون سقف را گود می کردند که وجود خلأ دربین سقف داخل و سقف شیب بامی خارج را محل دفن مرده می دانستند.